واقعیت مجازی، از ابتدا تا امروز

واقعیت مجازی خیلی قبل تر از آنچه که احتمالا فکر می‌کنید وجود داشت یا حداقل تلاش هایی برای دست یافتن به آن صورت می گرفت. در این مقاله ما به جزییات به تاریخچه‌ی شکل گیری واقعیت مجازی و این که چطور این تکنولوژی به چیزی که ما امروزه آن را می‌شناسیم تبدیل شد، می‌پردازیم :

قرن نوزدهم- نقاشی های سراسر نما

اگر واقعیت مجازی را ایجاد تصور بودن در مکانی که در واقع نیستیم در نظر بگیریم، پس باید اولین اقدام ها برای دستیابی به واقعیت مجازی را تابلو های ۳۶۰ درجه یا همان نقاشی های سراسر نما در قرن نوزدهم میلادی نامید.

این نقاشی ها طوری کشیده می شدند تا تمام دید بیننده را فرا بگیرد و این خیال را در بیننده ایجاد کند که در محلی که موضوع نقاشی است قرار دارند.

۱۸۳۸- استریوسکوپ

در سال ۱۸۸۳ تحقیقات فردی به نام چارلس ویتستون مشخص کرد که اگر به هر چشم به صورت همزمان دو تصویر دو بعدی متفاوت نشان داده شود مغز آن را به صورت یک تصویر سه بعدی پردازش و برداشت می کند.

ویتستون دستگاهی به نام استریوسکوپ یا همان برجسته نما را اختراع کرد که با نمایش تصویر توسط آن به بیننده حس عمق داشتن عکس القا می‌شد.

بعد ها ها با اختراع دوربین های اسلاید دستی یا همان دوربین های جهان نما در سال ۱۹۳۹، توسعه واقعیت مجازی وارد مرحله جدیدی شد. مبانی طراحی استریوسکوپ بعد ها در طراحی و ساخت گوگل کاردبرد و نمایشگر های سربند ارزان قیمت مورد استفاده قرار گرفت.

۱۹۲۹- اولین شبیه ساز های پرواز

در سال ۱۹۲۹، ادوارد لینک، تمرین دهنده‌ی لینک را ساخت که احتمالا اولین نمونه از شبیه ساز های تجاری پرواز امروزی بود. این دستگاه که کاملا الکترو‌مکانیکی بود، به وسیله‌ی موتور هایی کنترل می‌شد که به سکانی متصل بودند که ارتفاع و جهت با آن کنترل می‌شد.

در جنگ جهانی دوم حدود ۵۰۰۰۰ خلبان برای تمرین پرواز و ارتقا مهارت هایشان از این دستگاه استفاده کردند.

۱۹۳۰- داستان علمی تخیلی‌ای که آینده‌ی واقعیت مجازی را پیش‌بینی کرد

در دهه‌ی ۱۹۳۰ داستانی علمی تخیلی توسط استنلی وینبام نوشته می شد که در آن این ایده که یک فرد با گذاشتن عینکی بر چشمانش بتواند یک دنیای تخیلی را تجربه کند مطرح شده بود. تجربه‌ای که وینبام در داستان خود شرح داده بود به طور غیر منتظره ای شبیه به چیزی که حالا با عنوان واقعیت مجازی می‌شناسیم بود، که این موضوع او را تبدیل به فردی مهم در توسعه و گسترش صنعت واقعیت مجازی کرده است.

۱۹۵۰- شبیه ساز سنسوراما

در اواسط دهه‌ی ۱۹۵۰، فیلمبرداری به نام مورتن هیلیگ دستگاهی به نام سنسوراما را اختراع کرد که به غیر از صدا و تصویر می توانست باقی حواس را هم شبیه سازی کند.

این دستگاه دارای بلندگو های استریویی، یک نمایشگر سه بعدی استریوسکوپی، پنکه، دستگاه های سازنده بو و یک صندلی لرزان بود. قصد هیلیگ از اختراع سنسوراما این بود که بیننده به طور کامل غرق فیلم شود. او شش فیلم برای این اختراع خود ساخت که همه‌ی‌ آن ها را خود فیلمبرداری، تدوین و تهیه کرده بود.


بیشتر بخوانیدآموزش ساخت عینک واقعیت مجازی با وسایل دور ریختنی در خانه


۱۹۶۰- اختراع اولین نمایشگر سربند

اختراع بعدی مورتن دستگاهی به نام تلسفیر (telesphere mask) بود که اولین نمایشگر سربند ساخته شده به حساب می آید.

۱۹۶۱- هدسایت، اولین نمایشگر سربند با قابلیت ردیابی حرکات

در سال ۱۹۶۱ دو مهندس به نام های کومیو و برایان، اولین مدل از نمایشگرهای سربند امروزی به نام هد سایت را طراحی کردند که شامل یک نمایشگر ویدئویی برای هر چشم و یک سیستم مغناطیسی ردیاب حرکت که به یک دوربین مدار بسته متصل بود می‌شد.

حرکات سر فردی که هدسایت را به چشمانش گذاشته بود، دوربین مدار بسته را حرکت می داد و به فرد این امکان را می‌داد که به نوعی به اطراف محیطی که دوربین مدار بسته در آن گذاشته شده بود، نگاه کند. این دستگاه در آن زمان برای اهداف امنیتی و نظامی ساخته شده بود.

۱۹۶۸- شمشیر داموکلس

در سال ۱۹۶۸ ایوان سادرلند و شاگردش باب اسپرول، اولین نمایشگر سربند واقعیت مجازی که به جای اتصال به یک دوربین مدار بسته به یک کامپیوتر متصل بود را اختراع کردند. این دستگاه که از سقف آویزان می شد بسیار سنگین و بزرگ بود و استفاده از آن بسیار مشکل بود.

۱۹۶۹- واقعیت ساختگی

در سال ۱۹۶۹ یک دانشمند کامپیوتر به نام مایرون کروگر محیطی کامپیوتری که قابل تعامل بود را طراحی کرد. به وسیله‌ی این تکنولوژی که کروگر آن را واقعیت ساختگی نامیده بود افرادی که کیلومتر ها از هم فاصله داشتند می‌توانستند به وسیله‌ی یک محیط تعاملی مجازی با هم ارتباط برقرار کنند.

۱۹۸۷- به وجود آمدن کلمه‌ی واقعیت مجازی

حتی بعد از این حجم از دستاورد ها در واقعیت مجازی، این صنعت هنوز نامی برای خود نداشت. در سال ۱۹۸۷ جیرون لنیر اصطلاح واقعیت مجازی را بر سر زبان ها انداخت.

۱۹۹۲- فیلم علف بر

در سال ۱۹۹۲ اکران فیلمی به نام علف بر، افراد بیشتری را با مفهوم واقعیت مجازی آشنا کرد.

۱۹۹۳- عینک های واقعیت مجازی سگا

شرکت سگا در سال ۱۹۹۳ عینک های واقعیت مجازی جدیدش برای کنسول سگا جنسیس را معرفی کرد. این عینک دارای سیستم شناسایی حرکات سر، صدای استریو و نمایشگر های ال سی دی بود. با این که چهار بازی برای این محصول ساخته شده بود، مشکلات فنی در توسعه‌ی آن باعث شد که این عینک برای همیشه در مرحله‌ی آزمایشی باقی بماند و هیچگاه نسخه‌ای رسمی از آن بیرون داده نشد.

۱۹۹۵- پسر مجازی نینتندو

پسر مجازی نینتندو یک کنسول بازی سه بعدی بود که به عنوان اولین کنسول قابل حمل که می‌توانست تصاویر واقعا سه بعدی را نمایش دهد شناخته می‌شد.

۱۹۹۹- ماتریکس

شخصیت های این فیلم در یک دنیای کاملا شبیه سازی شده زندگی می‌کردند بدون اینکه بدانند در یک دنیای مجازی زندگی می‌کنند. ماتریکس تاثیر گسترده‌ای بر شناخته شدن واقعیت مجازی در بین عموم مردم داشت.

۲۰۱۱- اکیولوس ریفت

در سال ۲۰۱۱ پالمر لاکی، اکیولوس ریفت، که یک نمایشگر سربند ارزان است را در گاراژ خانه‌ی پدرش ساخت.

۲۰۱۴- سرمایه گذاری فیسبوک

فیسبوک اعلام کرد که اکیولوس را به قیمت ۲ میلیارد دلار خریداری کرده است.

۲۰۱۷- هدست پلی استیشن

شرکت سونی فاش کرد که در چهار ماه اول عرضه‌ی هدست پلی استیشن خود، حدود یک میلیون نسخه از آن فروخته است.

۲۰۱۸- هدبند نئوربل

شرکت نئوربل یک هدبند واقعیت مجازی، که قابلیت اسکن رفتار مغز را دارد، معرفی کرد و به نمایش گذاشت.

درباره سجاد

2 دیدگاه در واقعیت مجازی – از ابتدا تا امروز
  1. تو این زمینه بهترین هستین
    لذت بردم
    سایتتون هم خیلی زیباست

  2. ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *